Text k Tab. 3  ČINNOST HMOTNÉHO KOSMU

 

            Tabulka je příkladem jednoduchého i všesměrného uplatnění Zákona tří prvků. Jak jinak označit skutečnost, že vše, co se realizuje a vůbec může realizovat v celém nekonečně rozměrném kosmu, musí mít svou funkční, energetickou a existenční podstatu. Každá podstata, s významem prostředku realizace, má své tři prvky. Jen jejich prostřednictvím lze jakoukoliv činnost uskutečnit, jen proděláním všech tří údobí existenční podstaty je funkční děj plnohodnotně dokončen. Podrobněji viz Sdělení 3.

 

AIo    FUNKČNÍ PODSTATA

Funkční činnost lze uskutečnit jen prostřednictvím prvku statického, prvku energetického a prvku funkčního. Při rozsáhlé činnosti, např. v organizaci továrny, charakter jednotlivých prvků má celý soubor soustav, jež pro celek uskutečňují činnost na Io, IIo, nebo IIIo. Příklady funkční podstaty jsou v Tab. 4/1.

                        BIo    PRVEK STATICKÝ

Prvek statický vždy pro soustavu uskutečňuje oporu, statickou funkci, která je nezbytným základem pro uplatnění a rozvíjení dynamického (energetického) prvku.

                        BIIo   PRVEK ENERGETICKÝ

Energetický prvek je nositelem pohybové energie, tj. energie, která ještě nemá trvalou, stabilní kvalitu.

BIIIo  PRVEK FUNKČNÍ

            Prvek funkční přetváří pohybovou energii na konečný produkt činnosti, čímž dotváří funkční možnosti soustavy. Funkční prvek je tedy posledním prvkem, který soustava musí obsahovat, aby mohla dotvořit svou činnost vytvořením produktu. Příklady funkční podstaty jsou v Tab. 4/1.

           

AIIo  ENERGETICKÁ PODSTATA

K činnosti soustava nepotřebuje jen své funkční prvky, ale i energii. Dá se říci, že Život je neustálý vývoj energie. Tento vývoj vždy začíná od energie prvotní, kterou prvek energetický přetvoří na energii pohybovou a prvek funkční na energii duševní – na konečný produkt soustavy. V každé soustavě, má-li „žít“, musí být realizován vývoj energie, a to z její prvotní energie na pohybovou a z té na duševní – tj. podle energetické podstaty. Příklady energetické podstaty jsou v Tab. 4/2.

                        BIo    PRVOTNÍ ENERGIE

Prvotní energie je statickou formou energie, která je prvotním prostředkem soustavy k provozu soustavy. Pro auto je jí benzin, pro vodní elektrárnu voda v nádrži atd.

                        BIIo   POHYBOVÁ ENERGIE

Pohybová energie se v soustavě buduje přeměnou prvotní energie. U auta jsou pohybovou energií hořící plyny v pracovním prostoru motoru, u vodní turbiny je jí voda v přívodním potrubí.

                        BIIIo  DUŠEVNÍ ENERGIE

Duševní energie je v soustavě vytvořena přeměnou pohybové energie, nejlépe v její nejdynamičtější fázi vývoje. Vlastní přetvoření se uskutečňuje prostřednictvím funkčního prvku, přičemž vytvořená Duševní energie je konečným produktem soustavy.

 

AIIIo EXISTENČNÍ PODSTATA

Podle zákona tří prvků v každém ději lze nalézt ucelenou problematiku a tu rozčlenit na tři samostatné vývojové děje s vlastními okrajovými podmínkami realizace. V existenční podstatě to je fáze „výroby“ soustavy (zrození), fáze učebního vývoje a fáze existence v dospělosti.

                        BIo    ZROZENÍ

Fáze zrození je údobí, kdy soustava je vytvářena jiným výrobním systémem. Proto nevytváří žádný vlastní produkt, je bez vlastní energie, tj. absolutně statická – jak přísluší Io.

BIIo   UČEBNÍ VÝVOJ

Učební vývoj začíná prvním provozem výrobně dokončené soustavy. U jedinců živočišné říše je to údobí bezprostředně po narození, kdy jedinec začíná přeměňovat svou vlastní energii: z prvotní postupně na pohybovou a duševní. Cílem učebního vývoje je dotvoření kvalit soustavy do kvality dospělé. V soustavách absolutně nedospělých (kvantitativních) je to odstraňování závad výroby a doplňování systému o nezbytné prvky, u soustav absolutně dospělých (induktivních) jde o budování funkčního skeletu do úrovně nulového bodu (viz Křivka vývoje).

                        BIIIo  DOSPĚLÝ VÝVOJ,  EXISTENCE V DOSPĚLOSTI

Opět je třeba rozlišovat činnost absolutně dospělou a absolutně nedospělou: 

      - činnost absolutně nedospělá v době Dospělosti pracuje bez větších závad v relativní kvalitě oboru

     - činnost absolutně dospělá se vyznačuje „zažehnutím“ vnitřní práce ve vnitřním pracovním prostoru. Zdůrazněme, že k tomuto zažehnutí je třeba dobudovat skelet soustavy do energetické hodnoty a funkční hmotnosti Nulového bodu. Provozem je budována vnitřní kvalita systému realizující dospělý vývoj,tj. systému prožívající svou Kosmicky dospělou existenci.

 

 

XI. 2000                                                                                                                      Ing. Hanák